Indien een klant onverhoopt komt te overlijden, dan helpt Raisin de nabestaande(n) bij het afhandelen van de Raisin-bankzaken. De eerste stap is het melden van het overlijden van een klant bij onze klantenservice. Instructies voor nabestaande(n) m.b.t. het melden van een overlijden zijn opgenomen in onze helpdesk.
Start overlijdensprocedure
De toegang tot de Raisin Online Banking omgeving wordt geblokkeerd zodra Raisin op de hoogte is gesteld van het overlijden. Onze klantenservice zal vervolgens de nabestaande(n) verzoeken om de volgende documenten per post op te sturen:
- Formulier melden overlijden
- Kopie van de ID-bewijzen van alle erfgenamen
- Notarieel afschrift van de overlijdensakte
- Notarieel afschrift van de verklaring van erfrecht
De overlijdensprocedure wordt gestart wanneer de bovenstaande documenten zijn ontvangen (het adres staat op het Formulier melden overlijden). Onze klantenservice houdt de nabestaande(n) op de hoogte over de voortgang.
Behandeling/sluiting spaarproducten
Raisin (en/of Raisin Bank) informeert de desbetreffende partnerbank(en) zodra de documenten ontvangen zijn. Hoe elke partnerbank een overlijden behandelt hangt af van de specifieke voorwaarden van de bank, maar in de regel worden de spaarproducten na ontvangst van de melding van overlijden door de bank automatisch gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. De partnerbanken van Raisin houden geen erfbelasting in.
De tegoeden worden vervolgens teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening van de (overleden) klant. Indien nodig kan deze rekening gewijzigd worden op verzoek van de nabestaande(n). De wijziging wordt aangevraagd met het formulier ‘Wijzigen van uw tegenrekening‘.
De Raisin-rekening wordt gesloten zodra alle tegoeden zijn overgeboekt. Het is niet mogelijk om de Raisin-rekening over te dragen aan een andere rekeninghouder.