Het land waarnaar je verhuist, bepaalt of je klant kan blijven bij Raisin. Er zijn in principe twee scenario’s:
- Je verhuist binnen de EU (uitgezonderd België) of naar Zwitserland, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein → je blijft klant
- Je verhuist naar een land buiten de EU of naar België → je blijft niet klant
Een uitleg over wat er gebeurt met je Raisin-rekening en spaarproduct(en) in elk scenario vind je hieronder.
1) EU (uitgezonderd België), Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein
Je blijft klant van Raisin wanneer je verhuist naar een ander EU-land (uitgezonderd België) of naar Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.
In dit scenario zetten we je Raisin-rekening over naar het Raisin-platform beschikbaar in het land waarnaar je verhuist. Om je Raisin-rekening over te zetten hebben we je nieuwe fiscaal identificatienummer en een adresbewijs, met daarop je nieuwe adres, nodig. Die laatste mag één van de volgende documenten zijn (niet ouder dan 3 maanden!), met in ieder geval je voornaam/-namen (of initialen) en volledige achternaam, adres, datum en het logo van de betreffende bank/instantie/onderneming zichtbaar:
- Bankafschrift
- Gas-/Water-/Energierekening
- Uittreksel/bewijs dat je staat ingeschreven op je nieuwe adres (niet ouder dan 12 maanden)
Het aanbod van spaarproducten verschilt van land tot land. Ga je bijvoorbeeld in Spanje wonen, dan wordt je Raisin-rekening overgezet naar Raisin.es en staat het Spaanse aanbod tot je beschikking. Je Raisin-rekening wordt overgezet naar Raisin.com wanneer je naar een land verhuist waar Raisin geen lokaal platform heeft.
Indien je ten tijde van je verhuizing nog lopende spaarproducten hebt op Raisin.nl, dan is het aan elke desbetreffende partnerbank of een product doorloopt of wordt stopgezet. In het tweede geval verschilt het per bank of de opgebouwde rente wordt uitbetaald. Verlenging van een termijndeposito wanneer je verhuisd bent naar een ander land is in geen geval mogelijk, zelfs niet wanneer hetzelfde termijndeposito beschikbaar is op het Raisin-platform van het land waarnaar je bent verhuisd. Dit komt o.a. omdat er in verschillende landen verschillende voorwaarden en regels van toepassing kunnen zijn op de spaarproducten.
2) Buiten de EU en België
Wanneer je naar een land buiten de EU verhuist of als je in België gaat wonen kun je helaas geen klant blijven bij Raisin. Nadat je Raisin op de hoogte hebt gesteld van je verhuizing stuurt Raisin (en/of Raisin Bank) een verhuisbericht naar de desbetreffende partnerbank(en). Het verschilt per partnerbank of je spaarproducten worden gesloten of dat termijndeposito’s blijven doorlopen tot de vervaldatum is bereikt. Je spaartegoed worden overgeboekt naar de Raisin-rekening nadat een spaarproduct sluit/afloopt. Zodra al je spaarproducten gesloten of afgelopen zijn, worden je tegoeden teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening. De Raisin-rekening wordt hierna gesloten. Of de opgebouwde rente wordt uitgekeerd varieert per partnerbank.
Indien je naar het Verenigd Koninkrijk verhuisd, heb je de mogelijkheid om opnieuw klant te worden van Raisin door je aan te melden via www.raisin.co.uk. Omdat het Verenigd Koninkrijk niet tot de EU behoort valt Raisin UK onder andere regelgeving en kan je account helaas niet worden overgezet.
Helaas is België het enige land binnen de EU waar je geen Raisin-klant kan zijn.