Het land waarnaar je verhuist, bepaalt of je klant kan blijven bij Raisin.
- Je verhuist naar één van de volgende landen → je blijft klant
Duitsland
Frankrijk
Ierland
Oostenrijk
Spanje - Je verhuist naar een ander land → je blijft geen klant
Een uitleg over wat er gebeurt met je Raisin-rekening en spaarproduct(en) in elk scenario vind je hieronder.
1) Duitsland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk en Spanje
In dit scenario zetten we je Raisin-rekening over naar het Raisin-platform beschikbaar in het land waarnaar je verhuist. Om je Raisin-rekening over te zetten hebben we je nieuwe fiscaal identificatienummer en een adresbewijs, met daarop je nieuwe adres, nodig. Die laatste mag één van de volgende documenten zijn (niet ouder dan 3 maanden!), met in ieder geval je voornaam/-namen (of initialen) en volledige achternaam, adres, datum en het logo van de betreffende bank/instantie/onderneming zichtbaar:
- Bankafschrift
- Brief van een overheidsorganisatie
- Gas-/Water-/Energierekening
Het aanbod van spaarproducten verschilt van land tot land. Ga je bijvoorbeeld in Spanje wonen, dan wordt je Raisin-rekening overgezet naar Raisin.es en staat het Spaanse aanbod tot je beschikking.
Indien je ten tijde van je verhuizing nog lopende spaarproducten hebt op Raisin.nl, dan is het aan elke desbetreffende partnerbank of een product doorloopt of wordt stopgezet. In het tweede geval verschilt het per bank of de opgebouwde rente wordt uitbetaald. Verlenging van een termijndeposito wanneer je verhuisd bent naar een ander land is in geen geval mogelijk, zelfs niet wanneer hetzelfde termijndeposito beschikbaar is op het Raisin-platform van het land waarnaar je bent verhuisd. Dit komt o.a. omdat er in verschillende landen verschillende voorwaarden en regels van toepassing kunnen zijn op de spaarproducten.
2) Verhuizing naar een ander land
Wanneer je naar een ander land gaat wonen kun je helaas geen klant blijven bij Raisin. Nadat je Raisin op de hoogte hebt gesteld van je verhuizing stuurt Raisin (en/of Raisin Bank) een verhuisbericht naar de desbetreffende partnerbank(en). Het verschilt per partnerbank of je spaarproducten worden gesloten of dat termijndeposito’s blijven doorlopen tot de vervaldatum is bereikt. Je spaartegoed worden overgeboekt naar de Raisin-rekening nadat een spaarproduct sluit/afloopt. Zodra al je spaarproducten gesloten of afgelopen zijn, worden je tegoeden teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening. De Raisin-rekening wordt hierna gesloten. Of de opgebouwde rente wordt uitgekeerd varieert per partnerbank.
Indien je naar het Verenigd Koninkrijk of Polen verhuisd, heb je de mogelijkheid om opnieuw klant te worden van Raisin door je aan te melden via raisin.co.uk of raisin.pl. Voor het Verenigd Koninkrijk en Polen gelden andere regelgeving en kan je account helaas niet worden overgezet.