Ten eerste onze excuses voor het ongemak indien je aanvraag is afgewezen door een partnerbank.
Zowel de nationale wet- en regelgeving van het land van herkomst, alsmede het individuele Know-Your-Client (KYC, Ken-uw-klant)-beleid van banken kunnen van elkaar afwijken, waardoor je aanvraag om uiteenlopende redenen kan worden afgewezen door een partnerbank. We hebben enkele redenen voor je op een rij gezet (deze lijst is niet-uitputtend):
- Je identiteitsdocument is door de partnerbank als niet goed leesbaar, onscherp of om een andere reden als ongeldig beoordeeld
- Je klantgegevens in ons systeem zijn niet identiek aan die in de verstrekte (identiteits)documenten (ondanks dat onze klantenservice haar uiterste best doet dit waar nodig vooraf reeds te corrigeren). Enkele voorbeelden zijn een anders geschreven achternaam (bv. Jansen-Pieters i.p.v. Pieters e/v Jansen), een typefout, of het ontbreken van doopnamen
- Je antwoorden op de KYC-vragen (de aanvullende vragen ingevuld tijdens de aanvraag) roepen vraagtekens op bij de partnerbank of wijken af van de norm
- Je bent een politiek prominent persoon. Sommige banken accepteren zulke klanten helemaal niet, andere partnerbanken zijn verplicht om verscherpte cliëntenonderzoeksmaatregelen te treffen. Dit kan het accepteren van je aanvraag te duur maken voor de partnerbank.
- Indien een partnerbank vraagt om een adresbewijs of ander aanvullend document ter opening van je rekening, dan kan het (ondanks dat onze klantenservice haar uiterste best doet dit waar nodig vooraf reeds te corrigeren) voor komen dat dit document niet aan de vereisten voldoet. Bijvoorbeeld omdat het te oud is, onscherp is, niet van de juiste afzender afkomstig is, of je adresgegevens, naam of andere materieel datapunt ontbreken.
Wat nu?
Zoals te zien in de bovenstaande voorbeelden, kan in veel gevallen het probleem worden verholpen met tussenkomst van onze klantenservice en jouw hulp. Neem contact op met onze klantenservice zodat we de (correctie)mogelijkheden met je kunnen bekijken. Tenzij het een onherroepelijke afwijzing betreft, kun je na de passende correctie (zoals bevestigd door onze klantenservice) een nieuwe aanvraag doen bij de betreffende bank.
Spaarproducten bij andere partnerbanken aanvragen
Het openingsbedrag wordt na een afwijzing direct weer beschikbaar op je Rasin-rekening (het bedrag wijzigt van ‘bestemd’ naar ‘Beschikbaar’ saldo). Binnen je Raisin Online Banking omgeving heb je nu de mogelijkheid om een of meer spaarproducten bij onze andere partnerbanken aan te vragen. Hiervoor hoef je je uiteraard niet opnieuw te registreren of identificeren – wel zo handig!