Indien een klant onverhoopt komt te overlijden, dan helpt Raisin de nabestaande(n) bij het afhandelen van de Raisin-bankzaken.
Raisin (en/of Raisin Bank) informeert de desbetreffende partnerbank(en) zodra de gevraagde documenten (o.a. overlijdensakte / verklaring van erfrecht) ontvangen zijn.
In de regel worden deposito- of spaarrekeningen na ontvangst van de melding van overlijden door de bank automatisch gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. In een enkel geval (en afhankelijk van het beleid/de voorwaarden van de partnerbank) blijft een termijndeposito doorlopen tot het einde van de looptijd, waarna het met opgebouwde rente wordt uitbetaald.
De tegoeden worden vervolgens vanaf de Raisin-rekening van de overleden klant teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening van de (overleden) klant. Indien nodig kan deze tegenrekening gewijzigd worden op verzoek van de nabestaande(n). Zodra alle uitstaande tegoeden van de overleden klant zijn uitbetaald, wordt ook de Raisin-rekening gesloten.
De partnerbanken van Raisin houden géén erfbelasting in op deposito- of spaarrekeningen.
Producten worden zoals beschreven geannuleerd en (en afhankelijk van het beleid/de voorwaarden van de partnerbank inclusief pro rato opgebouwde rente) terugbetaald naar de betreffende tegenrekening in Nederland, waarna de nabestaanden deze zaken in Nederland verder kunnen afhandelen.